Det kallas tvivel

Visst är det konstigt ibland. Att man inte kan lita på sig själv och sina instinkter. Har ni någon gång spelat ett frågespel till exempel och fått en fråga ni inte har en blekaste aning om vad svaret är, så ni har på måfå bara  tagit första bästa alternativ. Det känns bra de första två sekunderna men sen brister det och ni ändrar er istället. Visst i underjorden är det första alternativet rätt.
Hur har ni tänkt då när ni ändrade er? Jag vet hur jag tänker i alla fall: Nejmen, det måste vara fel, det är säker något annat, bara för att jag valt det är det säkert fel.
Nu såhär i efterhand funderar jag på… Varför måste det vara fel bara för att det är jag? Är det fel bara för att det är jag? Charles Darwins födelseår ändrar väl inte på sig bara för att jag säger det rätta svaret? En CD.s diameter blir väl inte större bara för att jag svarar 12cm?
Jag blir så trött på mig själv när jag sedan inser, vid det rätta svaret att CD.n faktiskt har 12 i diameter och Charles Darwin faktiskt var född år 1809.
”Det kallas tvivel, det där som stör, ja’ det kallas för en klump i magen och ett konstigt humör…”
Lars Winnerbäck ”Tvivel”
Visst är det konstigt ibland. Att man inte kan lita på sig själv och sina instinkter. Har ni någon gång spelat ett frågespel till exempel och fått en fråga ni inte har en blekaste aning om vad svaret är, så ni har på måfå bara  tagit första bästa alternativ. Det känns bra de första två sekunderna men sen brister det och ni ändrar er istället. Visst i underjorden är det första alternativet rätt.

Hur har ni tänkt då när ni ändrade er? Jag vet hur jag tänker i alla fall: Nejmen, det måste vara fel, det är säker något annat, bara för att jag valt det är det säkert fel.

Nu såhär i efterhand funderar jag på… Varför måste det vara fel bara för att det är jag? Är det fel bara för att det är jag? Charles Darwins födelseår ändrar väl inte på sig bara för att jag säger det rätta svaret? En CD.s diameter blir väl inte större bara för att jag svarar 12cm?

Jag blir så trött på mig själv när jag sedan inser, vid det rätta svaret att CD.n faktiskt har 12 i diameter och Charles Darwin faktiskt var född år 1809.

”Det kallas tvivel, det där som stör, ja’ det kallas för en klump i magen och ett konstigt humör…”
Lars Winnerbäck ”Tvivel”

Putta iväg en kommentar
När du skriver en kommentar, tänk på att:
*Kommentaren visas inte direkt, jag kommer granska den innan jag eventuellt publicerar den.
*Du är aldrig riktigt anonym, jag kommer kunna se din IPaddress.
*Bilder som är fotade utav mig fotar jag med min Nikon D40.


Vill du inte posta en kommentar men har en kommentar eller fråga? Skicka ett mail istället!
Skicka ditt mail till: [email protected]

Fyll i din information:

Namn:
Kommenterar du ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din Kommentar:

Trackback